Ultimate Stunts zal meerdere bewerkingsgereedschappen ondersteunen, maar op dit moment (versie 0.7.6) is er slechts één gereedschap, die u in staat stelt om individuele tiles in te voegen / te verwijderen. De gebruikersinterface van dat gereedschap is te zien aan de linkerkant van het scherm, maar er zijn ook sneltoetsen.
De standaardmodus van dit gereedschap is om de tile op de cursorpositie te vervangen door de geselecteerde tile. Dus, als u op de OK-button in de gereedschaps-interface klikt (of op Enter drukt), dan wordt de geselecteerde tile op de cursorpositie geplaatst. Bestaande tiles op die positie worden daarbij verwijderd.
De "+"-knop is vergelijkbaar met de OK-knop, maar het vervangt niet de tile op de cursorpositie. In plaats daarvan combineert het de bestaande en de geselecteerde tile. De andere twee knoppen kunnen gebruikt worden om de geselecteerde tile te roteren, en om de bestaande tile op de cursorpositie te wissen.
De volgende toetsen kunnen als sneltoetsen gebruikt worden:
Op dit moment kunnen de afmetingen van de baan niet veranderd worden, en omgevings-instellingen (achtergrond, belichting etc.) kunnen niet bewerkt worden. Bij de huidige versie (0.7.5) moeten deze dingen allemaal handmatig gedaan worden in het track-bestand.
Vroeg of laat zult u een bepaald tile-type willen gebruiken, maar kunt u het
niet vinden in de tile-verzameling van uw baan. In deze sectie kunt u lezen
hoe u tiles kunt toevoegen aan/verwijderen van uw tiles-verzameling. Het
tile-verzameling gereedschap kan bereikt worden door op de bijbehorende knop
in de toolbar te klikken (zie afbeelding).
Het hoofd-scherm van het de tiles-verzameling tool ziet eruit als in de onderstaande afbeelding. Alle tiles die op dit moment beschikbaar zijn in iw verzameling zijn zichtbaar, en u heeft verschillende mogelijkheden om deze verzameling te veranderen:
Met de omgevings-instellingen tool kunt u enkele instellingen veranderen die dingen
bepalen zoals de achtergrond-afbeelding en de belichtings-omstandigheden. De
omgevings-instellingen tool bevat een preview van hoe de instellingen er uit zien. De
preview is niet een 100% nauwkeurige weergave, maar het zou u een idee moeten geven
van hoe het er uit zal zien.
Het veranderen van de baan-afmetingen kan gedaan worden met de gelijknamige tool. Als
u op deze tool klikt, dan vraagt de track editor hoeveel de baan-afmetingen veranderd
moeten worden in alle kompasrichtingen (noord, zuid, oost, west). Merk op dat de
'noord'-richting in rood wordt weergegeven in het kompas (linksonder in het scherm).
U kunt de grootte van de baan in een bepaalde richting vergroten met een positief
getal, of u kunt het verkleinen met een netatief getal.
Het effect van het vergroten van de baan is niet direct zichtbaar, doordat de nieuwe tile-posities nog steeds leeg zijn. U kunt echter de cursor naar de nieuw aangemaakte ruimte bewegen en deze met tiles vullen.
Één van de opties in het track editor toolbar is om banen te importeren vanuit
het originele "Stunts" (4D Sports Driving) spel. Als u vindt dat de huidige
track editor nog te beperkt is, dan kunt u uw banen in Stunts maken en
importeren in Ultimate Stunts. U kunt deze functie ook gebruiken om uw grote
verzameling Stunts banen in Ultimate Stunts te importeren.
De Stunts import functie kan geconfigureerd worden door een bestand te bewerken dat zich in de Ultimate Stunts data directory bevindt: misc/trackedit.conf. In dit configuratiebestand kan bijna het hele baan-importeer proces aangepast worden met de variabelen in de [trkimport] sectie. Dit importeerproces heeft de volgende stappen:
templatefile = misc/trackedit.templateDe template baan moet minimaal 30*30 tiles breed en lang zijn, en minimaal 2 tiles hoog, of meer, afhankelijk van de configuratie van de rest van het importeerproces. Alle tiles en textures die ooit gebruikt zullen worden in de rest van het proces moeten aanwezig zijn in de template baan. De begintoestand van de tiles moet een vlakke, horizontale grond zijn.
Alle waarden van de variabelen terrain_xy, terrain_xy_pq en tile_pq hebben het zelfde formaat. Deze waarden bevatten nul of meer eenheden van de volgende vorm:
x,y,z:tileID/rotatie/hoogte;Elk van deze eenheden zorgt ervoor dat één tile veranderd wordt. De waarden x,y,z zeggen welke tile veranderd zal worden. tileID/rotatie/hoogte zijn de nieuwe instellingen van de tile, met de zelfde betekenis als de drie waarden in het baan-bestandsformaat. x,y en z zijn positie-relatief ten opzichte van de tile die verwerkt wordt. x en y zijn de relatieve horizontale positie in de baan, en z is de laag in de baan (de vertikale positie). Dus, 0,0,0 is de laagste tile op de verwerkte positie, 0,0,1 is de tweede-laag tile op die positie, enz.. Posities zoals 1,0,0 of 0,1,2 zijn buiten de tile die verwerkt wordt, maar hen veranderen is toegestaan voor grote tiles.
De "grote tile" item waarden fd, fe en ff worden niet verwerkt.